SÁIK Székhelyintézmény

Velünk történt

Gergely-járás

Március 12-én ünneplik névnapjukat a Gergelyek, melyhez egy régi szokás, a Gergely-járás hagyománya tartozik. A népszokás valójában az iskoláskorú gyermekek adománygyűjtő, köszöntő játéka volt. Országosan ismert volt, de élő gyakorlatát csak a Dunántúlról és a palóc vidékekről gyűjtötték. A többszereplős, dramatikus játékot még IV. Gergely pápa rendelte el 830-ban Nagy Gergely pápa, a pápaság egyházi és világi hatalmának megalapítójának, a római liturgia és az egyházi ének megalkotójának, az iskolák létrehozójának tiszteletére. Az iskoláskorú gyermekek csapatba verődtek, és házról-házra járva gyűjtötték össze az iskolába járó diákokat. Gyülekezésük hasonlított a katonák toborzására is, olykor még rangot is kaptak, és Szent Gergely vitézeinek nevezték magukat. Az idő teltével a diákok már nemcsak a maguk taníttatásukhoz gyűjtöttek, hanem tanítójuknak is, hiszen volt idő, mikor a falu „fizette” őket. Valamikor a XVIII. században, mikor még nem volt kötelező az iskola, ezzel a verbuválással próbálták rávenni a fiatalokat az iskolába járásra. Azért esett az iskolák patrónusának neve napjára ez a szokás, mert Gergely-nap volt az iskolakezdés és zárás napja. „Szent Gergely doktornak, híres tanítónak az ő napján, régi szokás szerint, menjünk Isten szerint iskolába” kezdetű dal volt a Gergely-járók között a legnépszerűbb.
Iskolánk hagyományőrző programja keretében minden évben felelevenítjük ezt a régi népszokást. Ebben a tanévben is március 12-én az első osztályos kisdiákok hangos énekszóval meglátogatták az óvodákat, és kedves kis műsorukkal az iskolába csalogatták az óvodásokat. Adományként vendéglátással, kolbásszal, szalonnával jutalmazták őket, majd a hívogatásnak eleget téve az óvodások is eljöttek az iskolánkba. Mindig nagy izgalommal várják őket a negyedik osztályosok, hiszen nemcsak ajándékokkal, hanem műsorral is készülnek. Ilyenkor hangszeres bemutatóval, népi tánccal, verssel, mesével, játékkal kedveskednek az óvodásoknak. Ízelítőt adnak az iskolai élet sokszínűségéről.

   1/32